Turbūt teko susidurti su situacija, kai nuėjus į mėgstamą kavinę, užsisakius mėgstamą puodelį kavos, teko sumokėti daugiau nei praėjusį kartą, nes, kavos kaina pakilo. O gal kilo klausimas, kodėl vienoje kavinėje kava pigesnė nei kitoje. Taigi, nuo ko priklauso kavos kaina? Čia pateikiu keletą aspektų, kurie daro įtaką:
Kaip ir vynas, kiekviena kavos pupelė, turi savo kilmės vietą. Kiekviena šalis dėl darbo užmokesčio, infrastruktūros ir vidinių mokesčių ir sudėtingumo auginti, skrudinti ir parduoti kavą gali turėti skirtingas kainas. Etijopijoje užaugintos kavos kaina skirsis nuo kavos užaugintos Ispanijoje.
Kava turi daug rūšių bei porūšių. Kiekviena iš jų turi savo unikalių savybių. Sunkiau auginamos ir aukštesnės kokybės rūšys, tokios kaip Arabika, gali kainuoti daugiau, nei žemesnės kokybės rūšys, kaip Robusta. Aukštos kokybės pupelės, tokios kaip Jamaikos “Blue Mountain” arba Panamos “Hacienda La Esmeralda”, gali būti brangesnės. Jos dažnai auginamos specialiose vietovėse ir pasižymi unikaliu skoniu.
Kiekviena kavamedžio rūšis reikalauja tam tikrų sąlygų. Logiška, kad specialioms sąlygoms sukurti ir renkantis specialias auginimo technikas, tokias, kaip šešėlinis ar organinis auginimas, dėl didesnių kaštų kyla ir kaina.
Žemės ūkyje vyrauja dėsnis, kad geras derlius nebūtinai reiškia, kad uždirbsi daug daugiau, nes jis geras ir tavo konkurentams, o kuo daugiau kavos rinkoje, tuo jos kaina mažėja. Priešingai, jei derlius mažas, užauginto kilogramo kavos kaina gali pakilti.
Yra kavos pupelių, kurios labiausiai išsiskiria ne savo auginimo vieta, bet labiau dėl savo apdorojimo būdo. Kavos gamintojai gali naudoti įvairius specialius apdorojimo metodus, pvz., fermentaciją arba džiūvimą, kad suteiktų skirtingus skonio profilus arba pabrėžtų kai kurias savybes. Tokiems unikaliems metodams gali prireikti papildomų išteklių ir darbo, todėl jie gali pabranginti kavą. Pavyzdžiui, viena brangiausių pasaulio kavų, kava “Kopi Luwak” yra gaminama iš pupelių, kurias praryja maži gyvunėliai vadinami civetos arba palminiai musangai. Iš jų organizmo pasišalinusios pupelės apdorojamos ir taip gimsta kava, kurios puodelis gali kainuoti ir 20 eurų o kilogramas sieks kelis šimtus eurų.
Kavos kainos skiriasi priklausomai nuo šalies ir net miesto. Vidutinis Capuccino puodelis Lietuvoje šiuo metu kainuoja apie 2.90 Euro, tačiau skirtinguose miestuose bei šalyse kainos skiriasi. Tiesa, pasirodo, kad Vilniuje kavos kainos panašios, kaip Romoje. O Danai bei Islandai už kavą kartais moka ir keturis su puse euro.
Kavos kainai įtaką daro ir vietinės gėrimo tradicijos. Pavyzdžiui Italijoje populiaru gerti mažesniais puodeliais – todėl skiriasi ir puodelio kaina.
Kava turi nukeliauti iš savo kilmės vietos iki tavo kavos puodelio. Šis kelias gali būti ilgas ir brangus, pradedant prekybos išlaidomis susijusiomis su pakavimu, transportavimu, muitais ir baigiant prekybos leidimų, rinkodaros bei mokesčiais šalies, kurioje kava parduodama.
Kaip ir su bet kuria kita preke, pardavimo vietos: parduotuvės, kavinės arba tie, kas parduoda kavos pupeles, taip pat prideda savo pelno maržą prie kainos. Nes reikia išsilaikyti ir jiems – susimokėti už patalpas, sumokėti atlyginimus darbuotojams.
Jau minėjau, kad kuo didesnė kavos pasiūla, tuo mažės kaina. Tačiau kainai įtaką gali daryti ir paklausa. Atsidarant vis daugiau kavinių, žmonėms išgeriant vis daugiau kavos, jos kaina kyla. Populiariausiose regionuose, kaina bus didesnė nei ten, kur ji dar mažai kam įdomi.
Kavos kainą taip pat gali paveikti tarptautinės kavos rinkos tendencijos ir pokyčiai. Pavyzdžiui, pasaulinės kavos kainos gali svyruoti dėl derliaus prognozių, klimato sąlygų ar net politinių įvykių kilmės šalyse.
Kavos, turinčios specialius žymėjimus arba sertifikatus, pvz., ekologiška arba tvariai auginta kava, kuria didesnę vertę, nes atspindi tam tikrus standartus arba atitinka vartotojų poreikius bei vertybes. Tačiau auginti kava tvariai kartais kainuoja brangiau. Už gamtos išsaugojimą kažkam tenkam mokėti.
Kartais kavos kaina gali skirtis ir dėl to, kaip ji supakuota bei pateikiama vartotojui. Stilingos, prabangios ar išskirtinės pakuotės gali padidinti kainą dėl papildomų gamybos išlaidų.
Kaip ir su bateliais ar rankinėmis – garsių prekių ženklų arba kavos gamintojų su gera reputacija produktai gali būti brangesni nei mažesnių arba mažiau žinomų prekių ženklų produktai dėl jų patikimumo, pasaulinio pripažinimo ir paklausos rinkoje.
Taigi, kiekvienas puodelis kavos yra daugiau nei gėrimas. Jis yra ilgo proceso, susidedančio iš daug etapų rezultatas. Kiekviena šio proceso dalis daro įtaką galutinei puodelio kainai. Todėl kitą kartą pirkdamas kavos puodelį ar pakuotę pupelių, prisimink, kad jo kaina priklauso ne tik tuo pardavėjo, kuris stengiasi uždirbti.
Ar kada susimąstėte, kokį pėdsaką paliekate kiekvieną kartą gurkšnodami kavą? Nors daugeliui mūsų kava yra…
Ar kada nors stovėjote parduotuvėje prieš kavos lentyną ir jautėtės pasimetę tarp daugybės pasirinkimų? Suprantu…
Nesvarbu, ar esate tikras kavos entuziastas, ar tiesiog mėgstate geros kavos puodelį ryte, espresso kava…
Kas yra Cold Brew? Cold brew – tai šaltos kavos gėrimas, kuris gaminamas ilgai mirkant…
Vieni ją dievina, kiti nekenčia, o mažamečių tėvai kitokios kavos apart šaltos dažnai ir negeria,…
Kaip kofeinas mus žadina: Sunkus rytas, reikia kavos? Kavoje esantis kofeinas – tai medžiaga, kuri…
View Comments