
Ką reiškia išskirtinumas kavinėse?
Ar kada susimąstei, kad visos kavinės iš esmės pardavinėja tą patį produktą – kavą?
Taip, taip, kava skiriasi savo rūšimi, skrudinimu, poskoniais ir panašiai, bet iš esmės produktas tai tas pats.Bet venose kavinėse norisi pabūti, o kitur, nors kava gal ir nebloga, norisi kavą imti išsinešimui ir mieliau ją gurkšnoti parke. Vienose smagiausia būti ryte, kitose pavakaroti. Yra ir kavinių, kur kava ir šiaip sau, bet vien dėl aplinkos norisi aplankyt.
Man šis klausimas įdomus galbūt ir dėl mano išsilavinimo verslo administravimo srityje. Įdomu, kaip verslai sukuria asociacijas. Verslo sąvokų pasaulyje tai vadinamas išskirtinumas arba konkurencinis pranašumas. Kiekviena kavinė (nepaisant ar savininkai patys tai supranta) turi savo braižą, savo kultūrą ir pagal tai pritraukia tam tikrus klientus. Kad ir kaip romantiškai kalbėtume apie kavos kultūra ir kavines, tai vis tik verslai, ir tie, kurie neišsiaiškina ar neranda kuo jie išsiskiria nuo šimtų kitų kavinių paprastai ilgai neišsilaiko.
Didžiausi skirtumai
Dažnai vienas pagrindinių skirtumų – tai ką dažnai vadiname kavinės atmosfera. Galbūt pastebėjai, kad skirtingos kavinės pritraukia skirtingus žmones. Vienose vienas kitam TIK-TOK’us rodydami kikena paaugliai, kitose kostiumuoti verslininkai aptarinėja sandorio detales. Dar trečioje elektronines cigaretes traukdami spalvotus plaukus ir savadarbius rūbus demonstruoja menininkai.
Kol kas tikrai negaliu pasigirti aplankęs labai daug Lietuvos kavinių, todėl šiame įraše aptariu tik tas, kuriose buvau – dauguma Klaipėdoje.
Kavinių dizainas / interjeras
Būna, atėjus į kavinę vien apsižvalgęs supranti kam ji skirta. (Ar bent, kad ne tau)
Pamenu besimokant mokykloje, o vėliau ir studijuojant universitete atėjus į Caffeine (tada dar vadindavosi Coffee Inn) jausdavausi, kad tai vieta pritaikyta mano bendraamžiams, o prie Musango ar Kavos Architektų jaučiau, kad dar reikia priaugti. Vero cafe būdavo kažkas per vidurį – nelabai juos supratau, atrodė lyg taiko į jaunimą, bet nevisad pataiko.
Krėslai, ant palangės sumesto pagalvėlės, ryškios, spalvos, daug lempučių, prifotošopinti plakatai, mėgėjiškos nuotraukos ir nesudėtingi paveikslai. Visa tai, Caffeine daroma su tikslu įtraukti jaunimą, sukurti neįpareigojančią aplinką, kurti interjerą pritaykytą būtent jiems. Ir panašu, kad tai veikia – Caffeine’as tapęs lietuviškuoju ‘Starbaksu’ (Starbucks) – čia nuolat per langus per pertraukas, tarp pamokų, sėdi paaugliai, studentai daro namų darbus, neformaliems susitikimams užbėga ir suaugę.
Priešingai Musange ar Kavos architektuose – vyrauja mažiau į akį krentančios spalvos – juoda, balta, pilka ar rusva. Baldai iš medžio ir metalo. Jautiesi lyg būtum svečiuose pas architektą – tokia ir esmė. Jie taiko į šiek tiek kitą visuomenės sluoksnį.


Dar viena unikali savo dizainu išsiskirianti kavinė uostamiestyje – tai 10 TILTŲ. Jos dizainas drąsus – vien apšvietimas koks! Sienos taip pat nuolat nukabintos paveikslais, kurie karts nuo karto keičiasi. Būdamas ten, jautiesi, lyg būtum jaunatviškoje, modernioje meno galerijoje. Vėlgi, tai pritraukia tam tikrus žmones – menininkus ir meno mylėtojus.

Kavinių rinkodara / marketingas
Apie kavinių rinkodarą būtų galima rašyti atskirą įrašą (ir manau, kad anksčiau ar vėliau parašysiu). Bet tai, kaip kavinės kalba apie save tikrai prisideda prie to, kaip jas matome. Musangas nuolat kalba apie kavą, rūšis ir kokybę, taip save rodo, kaip kavos ekspertus, o kavinėje stovintys skrudinimo ir kavos malimo aparatai bei krūvos įvairių rūšių kavos pupelių tą įvaizdį tik dar labiau sustiprina.
Tuo tarpu užmetus akį į Caffeine soc tinklus – ten dvi kryptys – kavos kokteiliai – gėrimai ir miesto jaunimo kultūra – gatvės menas, riedlentės ir panašiai. Visose nuotraukose dvidešimtmečiai.
Baristos – kavinės darbuotojai
Dar viena svarbi dalis kavinių atmosferos kūrime tai joje dirbantys darbuotojai – Baristos. Ar jie skaitosi su svečiais, ar klauso ir sprendžia klientų problemas, ar sėdi sulindę telefone ir tikisi, kad šiandien bus kuo mažiau klientų ir jų darbas bus nuo to lengvesnis.
Ateik ateik komunikacija
Čia man išsiskiria Ateik Ateik’as – jų komunikacija skiriasi nuo daugelio kavinių, tarp kurių ir Max Coffee bei Coffee King, kurios vėl ir vėl kalba apie savo kavą. O Ateik Ateik Facebooke ir instagrame beveik išvis nekalbama apie kavą. Jie kalba apie lankytoją, o save parodo, kaip poilsio ir sustojimo vietą. Akcentuoja pertraukas miesto parke ar prie jūros. Jų socialiniuose tinkluose pamatysi daugiau pievos nuotraukų nei kavos gėrimų.
Muzika ir garsai
Muzika be abejonės prisideda prie atmosferos kūrimo. Ateik ateik su žuvėdrų ir bangų pritarimu groja regis, džiazas, lengva, paplūdimiui tinkanti muzika. Kartais pasigirsta ir lietuviškų hitų. Caffeine dažniau išgirsi house, elektroninės muzikos – to ką klauso miesto jaunimas.
Musange kavos skrudinimo ir malimo fone sukasi lengvi, akustiniai koveriai pamaišyti su pop-muzika.

Įdomu ar yra kavinių, kur skamba rokas?
Renginiai
Tiesa, ne visuose kavinėse vyksta renginiai, bet ten, kuri jie vyksta, jie ne tik padeda pritraukti lankytojų, bet ir formuoti įvaizdį.
Kavos architektai akivaizdžiai nori save parodyti, kaip verslą, kuriam rūpi kultūra. Kažkada sudalyvavau violončelės koncerte jų kavinėje, o antra kavinė atsidarė prie Ievos Simonaitytės bibliotekos, manau ten vyks knygų pristatymai, parodos ir kiti kultūriniai renginiai.
Musangas organizuoja kavos degustacijas – taip stiprindami savo, kaip kavos ekspertų įvaizdį, o Ateik Ateik renginiai, kaip ir visa komunikacija sukasi apie pasisedėjimus parke ar prie jūros su gera muzika.
Pozicionavimas gali būti ir keistokas.
Marketinge yra nerašyta taisyklė, kad bandydamas pasiekti visus galiausiai tampi neįdomus niekam.
Bandydamas pasiekti visus galiausiai tampi niekam neįdomus.
Coffee king’ą prisimindavau dėl jų Švediško stalo pusryčių pasiūlymo. Yra kavinių, kurias žmonės lanko dėl ten gyvenančių katinų. Traukos objektai gali būti ir charizmatiški savininkai, unikali vieta, knygos ar dar kas.
Kaip kurti kavinės išskirtinumą?
Atrasti savo išskirtinumą nėra paprasta. Tai pastangų, daug eksperimentų ir laiko reikalaujantis procesas. Būti viena iš kavinių ir niekuo neišsiskirti reiškia lėtą mirtį.
Išskirtinumo atradimas leidžia kurti asociacijas, kurios padeda žmonėms tave prisiminti. Pagalvojęs apie poilsį mieste ar saulėlydį prie jūros, prisimenu Ateik Ateik, o pagalvojus apie kokybišką, gerą kavą, mintyse iškyla Musangas.
Ką daryti, kai jau žinai kuo skiriesi?
Ir žinoma atradus kuo skiriesi nuo kitų vietų parduodančių kavą svarbu apie dažnai ir garsiai kalbėti. Informacijos mus pasiekia tiek daug, kad šiandien žmonės įsiklauso tik vidutiniškai penkis kartus kažką išgirdę, todėl neverta tikėtis, kad jie atsimins tavo pusryčių pasiūlymą apie kurį pasidalinai prieš pusę metų.
Neverta tikėtis, kad jie atsimins tavo pusryčių pasiūlymą apie kurį pasidalinai prieš pusę metų.
Ir dar vienas pasiūlymas – mažiau kalbėk apie kavą – ją ruošia visos kavinės. Latte art irgi daug kas moka. Geriau pasakok apie savo unikalias baristas, istoriją kas tave paskatino atsidaryti kavinę.
Jei turi kavinę ir nori pagalbos ieškant jos išskirtinumo – parašyk IG @1kava.lt
2 komentarai – “Kavinių atmosferos kūrimas ir išskirtinumas (Caffeine, Musangas, Ateik Ateik)”
[…] tinkamo spaudimo parinkimą, kavos aparatų priežiūrą bei kavos papuošimo meną, bet ir kavinės atmosferos kūrimą. Tai ne tik darbas, bet ir nuolatinė […]
[…] NE. Svarbus ir skrudinimo būdas, malimas, kavos rūšis ir kokį vandenį naudosime bei žinoma pateikimas ir atmosfera, kur kava geriama. Tačiau kava yra meno šaka, kur kiekvienas pakeitimas daro įtaką subtiliems […]